Monday, May 11, 2009

Perasmian Persidangan Penyelarasan Undang-Undang Syarak/ Sivil Kali Ke-19 Oleh Y.Bhg. Tan Sri KSN




Pada 27 April 2009 bertempat di Hotel Crystal Crown, Petaling Jaya, Selangor, Y.Bhg. Tan Sri Mohd Sidek bin Hassan, Ketua Setiausaha Negara (KSN) telah merasmikan Persidangan Penyelarasan Undang-Undang Syarak/Sivil Kali Ke 19 yang dianjurkan oleh Bahagian Undang-Undang, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Kehadiran Y.Bhg. Tan Sri KSN telah disambut oleh Y.Bhg. Dato’ Wan Mohamad bin Dato’ Sheikh Abdul Aziz, Ketua Pengarah Jakim merangkap Pengerusi Persidangan, Y.Bhg. Tan Sri Sheikh Ghazali bin Abdul Rahman, Pengerusi Jawatankuasa Teknikal Undang-Undang Syarak/Sivil, ahli-ahli Jawatankuasa Teknikal serta semua ahli Persidangan yang terdiri daripada Y.B. Penasihat Undang-Undang Negeri-Negeri, S.S. Mufti Negeri-Negeri, Ketua Hakim Syarie Negeri-Negeri, Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri, Ketua Pegawai Eksekutif atau Setiausaha Majlis Agama Islam Negeri-Negeri, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Timbalan Ketua Pengarah (Pengurusan), wakil dari agensi-agensi di bawah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Pengarah-Pengarah Bahagian di Jakim dan Wakil-Wakil Media.

Dalam ucapannya, Y.Bhg. Tan Sri KSN telah mengiktiraf peranan Jawatankuasa Teknikal Undang-undang Syarak/Sivil dalam usaha memartabatkan undang-undang Islam di Malaysia dan mencadangkan kepada JAKIM, selaku Urusetia kepada Jawatankuasa ini, supaya dapat mencari jalan terbaik untuk memperkasakan Jawatankuasa ini supaya lebih setimpal dengan sumbangan kepakaran dan peranan mereka yang besar kepada negara.

Bagi memastikan keberkesanan undang-undang yang digubal pula, Y.Bhg. Tan Sri KSN berharap agar semua negeri dapat mempertimbangkan untuk menerima pakai model undang-undang yang telah digubal oleh Jawatankuasa Teknikal Undang-undang Syarak/Sivil.

Y.Bhg. Tan Sri KSN juga berharap supaya aspek pemantapan dan pemerkasaan fungsi penguatkuasaan dan pendakwaan undang-undang syarak di negeri-negeri diberi perhatian serius. Selain itu, penguatkuasaan undang-undang Islam di negeri-negeri disarankan dibuat secara selaras dan seragam melalui mekanisme yang telah diwujudkan di peringkat pusat.

Dalam ucapannya juga Y.Bhg. Tan Sri KSN telah menyentuh mengenai pengurusan fatwa di negara ini. Beliau menyarankan supaya semua pihak mencari jalan terbaik dan cepat bagi membolehkan sesuatu isu yang secara dasarnya telah diputuskan dan dipersetujui di peringkat persekutuan dapat dilaksanakan di negeri-negeri secara hikmah dan bijaksana.

Selain itu Y.Bhg. Tan Sri berpesan agar nilai integriti yang tinggi diberi perhatian dan menjadi amalan setiap penjawat awam kerana nilai ini merupakan suatu kekuatan bagi mengurus kejayaan dan mengatasi kelemahan dengan berkesan. Amalan-amalan yang bercanggah dengan nilai integriti seperti rasuah, pecah amanah, salah guna kuasa, sikap pentingkan diri sendiri dan lain-lain hendaklah dielakkan sama sekali oleh setiap pegawai dan kakitangan kerajaan, lebih-lebih lagi yang berkhidmat di agensi agama Islam.

Isu lain yang turut disentuh oleh Tan Sri KSN ialah mengenai ILIM yang mana disaran supaya melaksanakan peranan yang lebih aktif dalam membantu memperkasakan modal insan pegawai-pegawai di agensi agama.

No comments: